torsdag 24 mars 2011

Elizabeth Taylor 27 Februari,1932-23,Mars 2011.


Bild:Google.com/

Vår sista filmstjärna Elizabeth Taylor,har avlidit vid en ålder av 79 år.Elizabeth Taylor var känd för många saker.Sin skådespelarkarriär,hon belönades med en Oscar för sin insats som prostituerad i filmen Butterfiled 8,sitt arbete för världens AIDS sjuka,sin vänsskap med stjärnor som Montgomery Clift,Rock Hudson och Michael Jackson,samt för att hon var gift hela åtta gånger,varav två med samme man,Richard Burton.Men framförallt är hon vår sista filmstjärna.Jag minns att jag alltid tyckte att hon var så glamourös och levde ett liv fyllt av kärlek,sorg,glädje och livet av en äkta filmstjärna.Jag minns Elizabeth Taylor från Lassie,där hennes trofasta vän,hunden Lassie,hjälpte henne att torka tårarna.jag minns henne från cleoptra mot stora kärleken Richard Burton,mannen hon var gift med två gånger,till hennes bisarra vänskap med Michel Jackson och hennes arbete för kampen mot HIV/AIDS.Hur vacker hon såg ut i Jätten och hur underbar jag tycker att hon var.Det är för detta vi skall minnas Liz Taylor,hennes fina insatser på film och välgörenhetsarbetet.

Vart du än är Liz,jag hoppas att DU inte lider mer.



Jätten med James Dean)


1965 spelade äkta makarna Elizabeth Taylor och Richard Burton in filmen Het strand tillsammans.Filmen handlar om en ensamstående mor (Taylor) som träffar en präst (Burton) och de två inleder ett förhållande,fint illustrerat i denna video.

4 kommentarer:

Anna sa...

Jättefint skrivet av dig om Dame Liz Taylor!!
är säker på att hon har det bättre nu i himlen & slipper lida längre.
Väldigt tragiskt att hon gått ur tiden, hon förblir aldrig glömd av oss väldigt många.

Jag har sett många filmer med henne, mina favoriter är "Katt på hett plåttak" med Paul Newman. "Cleopatra" "Jätten".. Och den där filmen med Rock Hudson, jag har tyvärr glömt vad den heter. Hon var så vacker, & var svag för hennes violblå ögon, väldigt unika!!

Hon var väldigt aktivist i AIDS, för Rock Hudson & var bra förebild. Tack för titten i klippen, den sista hade jag inte sett med Richard Burton.

Mon sa...

Tack Anna.Nu blev jag glad :) En av mina absoluta favorit filmer med Liz Taylor är Butterfield 8, som hon också vann en Oscar för.Men jag gillar även Jätten,Cleopatra,Katt på hett plåttak och Hotel International(även den mot Richard Burton,dem spelar gifta där också).Det är en så kallad "all star ensemble" med stjärnor som Maggie Smith,Louis Jourdane,Fred Astaire mfl i spetsen.

Anna sa...

Det ska du vara, för du skrev väldigt fint om henne. Glömde säga, att det var en supervacker bild du la upp på henne.

Kul att vi sett många filmer med henne. Maggie Smith? Är det inte hon som spelade nunna i "En värsting till syster" mot Whoopi Goldberg? Jag såg den förra året, känner igen namnet.

Ett tips , kolla gärna här med Liz Taylors filmer:::

http://www.discshop.se/filmer/elizabeth_taylor/C824

Mon sa...

Jo det är hon.Maggie Smith är även känd från filmsviten om Harry Potter.