torsdag 28 april 2011

Romantisk komedi när den är som bäst.

Tycker du om att slappa med hjälp av en bra film på helgerna? Varför inte investarea i en romantisk komedi från Hollywoods storhetstid.How To Marry A Millionaire från 1953 med Marilyn Monroe,Lauren Bacall och Betty Grable är en sann tjejfilm innan termen ens var uppfunnen.



Bildkälla:Discshop.com/


Tre blonderade lycksökerskor är på jakt efter varsin rik man.Tillsammans kokar dem ihop en plan hur dem skall få tre utvalda män att falla för dem.

How to.. var den första filmen som kom i det då sensationella nya formatet CinemaScope,35 mms filmvisning,upphovsmakare var 20th Century Fox,det vill säga,bilden pressas ihop horizontellt för att vid visning sprida ut den igen.

I början var bildformatet 2:66:1 och innehöll magnetiska ljudspår.Det dök ganska snart upp piratkopior av CinemaScope,både magnetiska och omagnetiska då biograferna hade svårt att visa filmer i det nya formatet.Bilden var tvungen att krympas ned till 2:55:1 som kom att bli standard.Det utvecklades senare till 2:35.1 oavsett ljudspår.

Upphosvmännen,20th Century Fox kom att bli dem stora förlorarna då filmbolaget hade glömt att patentera det nya systemet.CinemaScopes Chr´etien lins kom nu att användas av alla. CinemaScope ersattes senare med Panavision då det var svårt att filma ytterkanter och ge bilderna djup.

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag älskar klassiker & gamla filmer, har alltid gjort det. De äger!! Men jag tycker att svenska TV är skräp på att sända, förut gjorde de nästan dagligen förr på vår "tid".

Nu är det bara skräp.. Väldigt synd, för det finns miljoner med underbara klassiker både film & serie.
Får jag säga, så får "Lilla huset på Prärien" mig att slappa på helger. Tröttnar aldrig på dem! Gillar du den serien också?

Denna film med Monroe & Bacall har jag inte sett, vill absolut se den!! Och vilken vacker bild där!

Jätteintressant information , det sistnämnda, hade ingen aning om det. Jag gillar fakta, det gör min kunskap rikare!! :)

Mon sa...

Jag tycker att Lilla huset på prärien är jättebra.Jag var laura när jag var liten.Jag och mamma satt i soffan och såg den tillsammans.Nellie Olsen har alltid varit mitt hatobjek i serien tillsammans med sin hemska mamma.Usch vad hon var hemsk.

Anna sa...

Kul att du gillar serien..! :)
Me too, jag var också Laura men gillade Melissa Sue Anderson speciellt för hennes vackra blåa ögon.
Hahaa, jag avskydde också Nellie, men hennes mamma var faktiskt så rolig & lustig, även om hon var hemsk. Jag är fascinerad av Katherine Macgregor som spelade Harriet, hon var lysande.